Jak praca wątroby wpływa na jąkanie i tiki nerwowe u dzieci?
Większość z nas kojarzy wątrobę głównie z trawieniem i metabolizmem leków. Ale z perspektywy medycyny funkcjonalnej i neurobiologii dziecięcej – to właśnie wątroba w dużym stopniu reguluje pracę mózgu, emocje i płynność mowy.Brzmi zaskakująco? A jednak – to
Tęsknota czy lęk? Gdy dziecko znika z pola widzenia – psychologicznie o emocjach rodzica po rozstaniu.
Rozstanie rodziców nie kończy rodzicielstwa. Ono dopiero je weryfikuje. Wtedy zaczyna się zupełnie nowy etap – nie tylko dla dziecka, ale i dla mamy, taty, dziadków, często dla nowego partnera lub partnerki. W tym krajobrazie emocji, które przeżywają dorośli, niezwykl
Wybiórczość pokarmowa a relacje rodzinne – systemowe spojrzenie na jedzenie jako język więzi
W pracy z dziećmi z wybiórczością pokarmową coraz częściej zauważamy, że trudności przy stole nie dotyczą tylko kwestii sensorycznych czy zdrowotnych. Jedzenie staje się nośnikiem emocji, relacji i lojalności. W ujęciu systemowym patrzymy na rodzinę jak na złożo
Wybiórczość pokarmowa u dzieci normatywnych – spojrzenie psychologiczne, funkcjonalne i holistyczne
Wybiórczość pokarmowa coraz częściej pojawia się w gabinetach specjalistów – i to nie tylko u dzieci ze spektrum autyzmu czy z zaburzeniami integracji sensorycznej. Coraz więcej dzieci bez żadnych zdiagnozowanych trudności rozwojowych jada bardzo wybiórczo, często o
Jak wytłumaczyć dzieciom i nastolatkom działanie mózgu? Teoria Siegela w praktyce terapeutycznej.
Daniel Siegel, amerykański psychiatra dziecięcy, stworzył prosty, a jednocześnie bardzo obrazowy model, który pomaga dzieciom i nastolatkom zrozumieć, co dzieje się w ich mózgu, kiedy przeżywają silne emocje. Model ten znany jest jako „mózg w dłoni” (̶
Kiedy drugi rodzic manipuluje: jak chronić swoje dziecko?
Nie wszystkie związki kończą się pokojowo. Czasami rozstanie otwiera oczy na zachowania, które wcześniej umykały naszej uwadze – emocjonalne manipulacje, toksyczne wzorce, trudne do uchwycenia formy przemocy psychicznej. Może się okazać, że osoba, z którą dzielili
Gluten, nabiał i cukier – dlaczego ich wykluczenie to nie moda, lecz realne wsparcie dla dzieci z trudnościami neurorozwojowymi i emocjonalnymi?
Coraz częściej słyszymy o dzieciach, którym „odstawiono gluten i nabiał” albo które „nie jedzą cukru” – i czasem pojawia się wtedy uśmiech politowania. Bo przecież to moda, prawda? Otóż nie. W nurcie medycyny funkcjonalnej i psychoneuroimmuno

